ils

Valērija Nikolajeva raksts no izdevuma "Taini XX veka", 2016. gada 46. numura.

Mūsdienu zinātne arvien biežāk pārliecinās par to, ka pasaules tautu mīti un leģendas ir atbalsis reāliem senatnes notikumiem. Piemēram, pirms dažiem gadiem NASA publicēja attēlus, kas izdarīti no kosmosa. Tajos skaidri redzams, Indostānas pussalu un Šrilankas salu savieno smilšainu sēkļu un koraļļu salu ķēdīte. Vietējie iedzīvotāji un daudzi zinātnieki uzskata, ka tā ir mākslīga būve, tilta paliekas, kas būvēts sensenos laikos.

Pa Ādama ceļu.

Lai cik dīvaini arī nebūtu, no Indijas uz Šrilankas salu var aiziet kājām - pa jūru kā pa sauszemi. To ar savu piemēru pierādīja krievu kinorežisors Aleksandrs Volkovs, kurš 2009. gadā uzņēma dokumentālo filmu "Rāmas tilts". Lieta tāda, ka starp Indostānas dienvidaustrumu krastu un Šrilankas ziemeļrietumu krastu ir dīvains un ģeoloģiski neizskaidrojams jūras dibena pacēlums. Tas dala Polka šaurumu uz pusēm [Pareizāk sakot, aiz pacēluma šaurumam ir cits nosaukums - t.p.], atšķeļot Bengālijas līča duļķainos, pelēkos ūdeņus no Mannaras līča tīrajiem smaragdzaļajiem ūdeņiem. Seklo ūdeņu joslas platums ir no pusotra līdz četriem kilometriem, garums - apmēram piecdesmit. Tā lokveidīgi izliecas no Indijas Pambanas (Ramešvaras) salas līdz Šrilankas Mannaras salai. Joslas abās pusēs šauruma dziļums ir 15-20 metri, bet pa smilšu sēkļiem, kas savieno 18 saliņas, var staigāt kaut kur līdz jostas vietai, kaut kur līdz ceļiem ūdenī. Šajā ceļā ir tikai viens nopietns šķērslis - Pambasas caurteka starp Ramešvaras salu un Ramnadas ragu. te ir ļoti spēcīga straume, kas var aiznest drosminieku atklātā jūrā. Taču pieredzējušam peldētājam pārpeldēt Pambasu ir pilnīgi pa spēkam. Image28129

Lasīt tālāk...

ils

Par to kā ģenerālsekretārs Andropovs pieteica karu korupcijai. Arī par to, cik sapuvusi bija sabiedrība Padomju Savienībā. Šī valsts vienkārši nevarēja nesabrukt. Tās ir sekas arī visām nebūšanām, kas smacē pēcpadomju valstis. Skaidrs, ka raksts būtu savādāks, ja to rakstītu pie mums, taču tik un tā ir vērts ar to iepazīties. Tātad...

Mihaila Ļebedeva raksts no izdevuma "Zapretnaja istorija", 2016. gada 13. numura.

Kā zināms, Padomju Savienībā daudz kas "neeksistēja". Pie mums attīstīta sociālisma laikos "nebija" seksa, mafijas, rokmūzikas, sērijveida slepkavu un daudz kā vēl cita. Tajā skatā, nebija korupcija. Taču tieši cīņā ar to, kā atceramies, pagāja pēdējais stagnācijas periods.

Pretkorupcijas cīņu iesāka 1982. gadā par PSKP CK ģenerālsekretāru kļuvušais Jurijs Andropovs. Kas tad virzīja Andropovu: politiskā cīņa vai reāla vēlēšanās izbeigt totālo kukuļņemšanu valstī?

Vai tā bija cīņa par varu?

Rubrikas: politika vara

Lasīt tālāk...

ils

No Andreja Pozņakova rubrikas žurnāla "Diļetant" 2016. gada 11. numura.

Trīsdimensiju raksti.

Mūsdienu rentgenogrāfijas un 3D modelēšanas metodes atļāva pilnībā atšifrēt tekstu vienā no pašiem senākajiem Vecās Derības tīstokļiem. Pētniekiem galvenā problēma bija tāda, ka artefakts bija dedzis un pārogļojies. Tīstokli attīt nebija nekāda iespēja - vismaz realitātē. Skanēšana un datormodelēšana palīdzēja to veikt virtuāli. Raksts par pētījumiem ir publicēts žurnālā "Science Advances". Izrādījās, ka trūkstošais teksts ir pārdomas par to, kā pareizi iedegt upurēšanas uguni, lai neuzsūtītu sev dieva dusmas. Pats tīstoklis satur nodaļas no Levita grāmatas un datēts ar mūsu ēras III-IV gadsimtu. Par to vecāki ir tikai Kumranas rokraksti, kas radīti starp 250. gadiem pirms mūsu ēras un mūsu ēras 68. gadu.

Lasīt tālāk...

ils

Cilvēki vienmēr ir vēlējušies pacelties debesīs. Par to stāsta daudzas teiksmas un leģendas no visdažādākajām Zemeslodes malām. Vispirms viņi iemācījās būvēt lidaparātus, kas ir vieglāki par gaisu - gaisa balonus. Te būs augstuma rekordlidojumu saraksts no Vikipēdijas angļu valodā. Tā kā nepārzinu tik labi pilotu vārdus un uzvārdus pārveidot latviskā rakstībā, tad arī pārējo netulkoju. Sākumā ir lidojuma datums, augstums SI sistēmā un pēdās, pilotu vārdi un balona tips, kā arī papildus informācija. Sarakstu papildināju ar krievu pilotu vārdiem, jo angļu avotā tie netika doti.

1783-08-15: 24 m (79 ft); Jean-François Pilâtre de Rozier of France, made the first ascent in a hot-air balloon.

1783-10-19: 81 m (266 ft); Jean-François Pilâtre de Rozier, in Paris.

Lasīt tālāk...

ils

Igora Ņikitina raksts no nedēļraksta "Taini XX veka", 44. numura.

Zinātnieki katru gadu atklāj jaunus organismus, kas mīt uz mūsu planētas. Dažus no šiem organismiem, maigi sakot, var saukt par dīvainiem, ja ne - unikāliem.

No zemledus dzīlēm.

Sāksim ar pašu vienkāršāko atradumu, kas tomēr grūti devās rokā pašmāju [krievu -t.p.] zinātniekiem. 2012. gada 5. februārī krievu polārpētnieki un dziļurbēji izlauzās caur gandrīz četrus kilometrus biezajiem lediem, līdz antarktiskā ezera Vostok ūdeņiem. Tur viņi atklāja līdz šim nezināmu baktēriju, kas ieguva nosaukumu "w123-10". Par sensāciju kļuva fakts, ka baktērijai ir ģenētiska struktūra, kas tikai par 86% sakrīt ar agrāk zināmu organismu struktūru. Iespējams, ka ierindas lasītājam, šis lielums neko neizteiks, taču ģenētiķi to uzskata par unikālu.

http://mir24.tv/news/Science/15149858

Starojums kā pārtika.

Rubrikas: zinātne bioloģija

Lasīt tālāk...

ils

Alekseja Komogorceva raksts no izdevuma "Zagadki XX veka", 2016. gada 22. numura.

Pasakās un mītos bieži var sastapt dīvainus lidaparātus. Dzelzs putni no eskimosu teiksmām, lidojošie paklāji no arābu un krievu pasakām, Babas Jagas lidojošā piesta... Nav izņēmums arī senindiešu eposs. Tā daudzajos tekstos bieži var atrast lidaparātu aprakstus, tos aktīvi izmanto gan vienkāršie mirstīgie, gan indiešu panteona dievības.

Debesu rati.

Ko tur runāt par dieviem vai varoņiem, ja pat dēmonisko asūru valdniekam Maijasuram bija pašam savi gaisa rati (vimana) 12 elkoņu garumā. Tomēr pats izcilākais lidaparāts piederēja baismo rakšasu pavēlniekam Ravanam. Viņa agregātu sauca par pušpaku, viņš varēja nogādāt savu saimnieku katrā zemes un debesu vietā. Vēlāk ratus savā īpašumā ieguva leģendārais valdnieks Rāma. Seno indiešu eposā „Mahabhāratā” arī tiek aprakstīta dēmonisko asūru mītne – lidojošā pilsēta: „Pēc atgriešanās man lielas lietas redzēt izdevās: dīvainu pilsētu, kas pati kustējās, spīdošu kā uguns vai saule. Pilnu ar visām lietām, ko vien vēlēties var, bez skumjām, no slimībām brīvu. Šī pilsēta lidojošā, kā saule spīdošā, pēc vēlēšanās vadītā, daitju spēku ieguvusī sekmīgi pretojās. Te zemes dzīlēs iegāja, te padebešos traucās, te šķērsām prom ātrumā, te zem ūdens iegremdējās”. [ Pilsēta redzama šajā vecajā bildē. http://www.bibliotecapleyades.net/imagenes_vimanas/vimanas08_03.jpg - t.p.]

Rubrikas: tehnoloģijas

Lasīt tālāk...

ils

Parasti pieņemts, ja runājam par autobraucējiem, tad runājam par vīriešiem. Ir protams, izņēmumi, arī Latvijā, taču īsts autosporta cienītājs droši vien varētu nosaukt desmitiem autobraucēju-vīriešu, starp kuriem nebūtu neviena sieviete. Tomēr tādas ir un starrp viņām pati pirmā - feancūziete Kamilla di Gasa (Madame Camille du Gast). 1901. gadā, 27.-29. jūnijā, pirmajā, starptautiskajā autorallijā Parīze - Berlīne ar trases garumu 1105 km tika reģistrēta arī sieviete, tieši minētā Kamilla. Interesanti, ka viņa 120 konkurentu vidū ieņēma 33. vietu. Pirms tam viņa jau bija pabijusi aerostata pilota lomā un lēkusi ar izpletni.

1904. gadā viņa kļust par vienīgo sievieti Francijas Automobiļu kluba biedri. Viņa ir arī Francijas dzīvnieku aizsardzības biedrības 'Société protectrice des animaux' prezidente.

Lasīt tālāk...